close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Piątek, 2019-07-19

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 8166770, ilość odsłon: 64881266
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
Sobota nad morzem. (1902)
2019.07.23 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (26650)
2019.07.16 Katowice. Dyżur psychologa (26187)
Oczami Nowicjuszki (7333)
Do trzech razy sztuka czyli ... (7826)
Wiosenne Plenerowe Trans Party 2019 (21576)
Spostrzeżenia z życia transki (12451)
Trans Sylwester w Tęczówce (19177)
2018.11.24 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (22129)
2018.09.7-9 - Plenerowe Trans Party (32869)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (700431)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (600754)
Strony prywatne (375689)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (326788)
Zakupy za granicą (292420)
Wiązanie krawata (272028)
Jaka fryzura? (236059)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (235053)
Zakupy w Polsce (226142)
Zestawienie rozmiarów obuwia (222352)
...więcej...

Powrót do: Identyfikacja

Imieliński i Dulko o transwestytach
Liczba wyświetleń: 10918


W skrócie:O transwestytach - fragmenty książek „Przekleństwo Androgyne” autorstwa Kazimierza Imielińskiego i Stanisława Dulki oraz „Transpozycje Płci” autorstwa Kazimierza Imielińskiego, Stanisława Dulki i Mariana Filara.

Do artykułu dodano 38 komentarzy. Pokaż komentarze.
Fragmenty książek:
  • Kazimierz Imieliński, Stanisław Dulko: „Przekleństwo Androgyne”
  • Kazimierz Imieliński, Stanisław Dulko, Marian Filar: „Transpozycje Płci”.
    Obie publikacje wydane przez wydawnictwo ARC-EN-CIEL.

    „Socjologicznie rzecz biorąc inwersja transwestytyczna sprowadza się do poważnego zaburzenia (ale nie zmiany!) identyfikacji płciowej, a przede wszystkim – zaburzenia przybieranych ról płciowych. W sensie psychologicznym transwestytyzm polega na wewnętrznym przymusie przebierania się i wcielania w role płci odmiennej biologicznie. Jeżeli ów wewnętrzny przymus nie zostanie zrealizowany, transwestyta odczuwa ogromne napięcie psychiczne. Jednocześnie pragnie on, by otoczenie akceptowało go w nowej roli płciowej. Dotyczy to także relacji partnerskich. Liczni transwestyci poszukują takich partnerów, którzy zgodzą się praktykować wspólnie z nim zachowania transwestytyczne. Inni, szczególnie starsi, decydują się pozostać w klasycznym układzie seksualnym, lecz przebierają się możliwie często.

    Trzeba tutaj mocno podkreślić, że transwestyci nie pragną chirurgicznej zmiany płci, choć czasami poddają się kuracji hormonalnej. Dzięki przyjmowaniu hormonów płciowych odmiennej płci zyskują niektóre jej znamiona cielesne. W przypadku mężczyzn przebieraniu się towarzyszy zwykle malowanie się i przyozdabianie ciała kobiecymi rekwizytami, używanie przez jakiś czas żeńskich imion itp.(…)”

    „Prowadzi to do poważnych konfliktów obyczajowych i agresji otoczenia wobec ‘odmieńca’. Dlatego rzadko spotyka się mężczyznę transwestytę kompletnie przebranego. Zwykle, aby uniknąć konfliktów z otoczeniem, zadowalają się rozwiązaniem kompromisowym, przywdziewając tylko niektóre części damskiej garderoby, np. pod wierzchnią odzieżą męską zakładają damską bieliznę. W znacznie lepszej sytuacji znajdują się współczesne transwestyki, gdyż aktualna moda nie wyklucza nakładania przez kobiety tradycyjnie męskiego stroju. Toteż skłonności transwestytyczne kobiet nie zawsze prowadzą aż do takich konfliktów z otoczeniem. (…)”

    „Studia kliniczne zaburzeń identyfikacji i roli płciowej wykazują, że typowy transwestyta charakteryzuje się (…) dwudzielnością pod względem identyfikacji płciowej. Każda z osobowości wybiera sobie właściwe imię, barwę i tonację głosu, wygląd, maniery, sposób poruszania się, strój, ozdoby, rodzaj wypoczynku, hobby. Często ten sam człowiek dla każdej z istniejących w nim osobowości wybiera innych przyjaciół! (…)”.

    „Transwestytyzm może być permanentny, tzn. wtedy, gdy istnieje stała potrzeba ubierania się w odzież odmiennej płci i częściowy, gdy potrzeba ta pojawia się tylko okazyjnie, np. wieczorem w domu. (…) Przebieg kliniczny transwestytyzmu może być dwojaki:

    1. łagodna postać transwestytyzmu zwykle ogranicza się do istnienia pragnień ubierania się w odzież odmiennej płci, chociaż „żeńskie” tendencje transwestytów męskich mogą zdradzać ich poprzez głos, kobiece maniery, hobby i ogólną kobiecą atmosferę w domu. Jednak w większości przypadków transpozycja ta ogranicza się tylko do przebierania się w odzież odmiennej płci. Transwestyci ci zwykle są zdolni do kontrolowania swego zachowania w taki sposób, aby unikać krytyki i dezaprobaty społecznej. Mogą oni na zewnątrz nie przejawiać żadnych osobliwości w swoim zachowaniu się. Kompromis między pragnieniem przebierania się, a obawą przed dezaprobatą społeczną osiągają oni w dwojaki sposób: a. poprzez stałe wkładanie części odzieży odmiennej płci pod odzież zewnętrzną odpowiednią dla swej płci i b. poprzez kompletne ubieranie się w odzież płci odmiennej tylko w sytuacjach sprzyjających np. w domu, gdy nikt postronny nie może tego zauważyć.

    2. aktywną postać transwestytyzmu charakteryzuje silna dążność do przebierania się oraz zaakceptowania poprzez społeczeństwo w tym stroju. Tendencje te są tak silne, że często transwestyci ci „podajmują” walkę ze społeczeństwem o uznanie ich potrzeb w tym względzie (jednak nie pragną oni „anatomicznej” zmiany swojej płci cielesnej). Ze względu na to, że środowisko w jakim żyją zazwyczaj nie chce uznać ich potrzeb, rozwijają się u nich bardzo często reakcje nerwicowe o charakterze depresyjnym. (…)”

    „Transwestytyzm jest zaburzeniem silnie zazębiającym się z fetyszyzmem (od którego odróżnia się stopniem kompletności ubioru oraz odmienną satysfakcją seksualną), z transseksualizmem (który różni się większym natężeniem skłonności transwestytycznych, zazwyczaj ponadto uporczywym dążeniem do dokonania operacji zmieniającej (…) ) oraz transgenderyzmem, w którym następuje dążność do zmiany płci socjalnej oraz dążność do zmiany budowy ciała poprzez stosowanie preparatów hormonalnych.(…)”

    „Zazwyczaj transwestyci nie są homoseksualistami, a jako partnerki seksualne wybierają kobiety. Odrzucają co prawda niekiedy, ale na krótko identyfikację płciową właściwą biologicznie, lecz nie zamierzają – w przeciwieństwie do transseksualistów – rezygnować z anatomicznych atrybutów płci, tj. prącia i jąder. Znany amerykański transwestyta C. V. Psince, autor wielu rozpraw naukowych na temat zaburzeń identyfikacji płciowych (…) stwierdza wprost: ‘…transwestyta jest zawsze świadom swojej męskości…’, tzn. tego, że jego własny członek umożliwia pełne przeżycie rozkoszy seksualnej.(…)”

    „Jakie są przyczyny rodzenia się inwersji transwestytycznej? Robert Stoller, psychiatra, założyciel Kliniki Identyfikacji Płciowych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles uważa, że transwestytyzm jest sposobem, dzięki któremu mężczyzna obsesyjnie pragnący być kobietą częściowo chroni własne, zakodowane w mózgu poczucie męskości. Wielu psychiatrów i psychologów wyraża przekonanie, że transwestytyzm powstaje w odpowiedzi na konfliktowe żądania rodziców wobec małego dziecka. Ojciec mówi, że chłopcy powinni być silni, nie zwraca uwagi na kłopoty syna. Wtedy syn dużo silniej odczuwa swoją więź z matką. Widzi bliskość matek i córek, a równocześnie własne oddalenie, wówczas sądzi, że dziewczynki są w lepszym położeniu. Przybierając osobowość żeńską, przybiera jej przywileje. Taki jest sposób rozumowania psychoanalityków. Na pewno duże znaczenie w kształtowaniu się zaburzonej identyfikacji płciowej może mieć niewłaściwe postępowanie rodziców. Niektórzy transwestyci podają, że w dzieciństwie ubierano ich (za karę!) w ubiór płci odmiennej.(…)”

    „Bancroft pisze, że mimo iż pewne autorytety uważają transwestytyzm fetyszystyczny i transseksualizm za odrębne zjawiska, coraz więcej faktów przemawia za tym, że obydwa mogą koegzystować ze sobą oraz że w transwestytyzmie fetyszystycznym istnieje tendencja do stawania się transseksualistą w miarę upływu czasu. Może to być, jak przyjmuje Beniamin, wyrazem latentnego transseksualizmu u danego osobnika. Warte uwzględnienia jest także alternatywne wyjaśnienie. Niezależnie od tego, jakie może być tego pochodzenie, powtarzające się przebieranie z coraz większą personifikacją kobiety podkopuje prawdopodobnie identyfikację męską takiego mężczyzny. Nierzadko zdarza się, że mężczyzna przed stadium transseksualizmu przeżywa fazy ekscesywnej aktywności męskiej, tak jakby chciał przez to skompensować demaskulinizujący efekt przebierania się. (…)

    „Jeśli chodzi o funkcjonowanie transwestytów w społeczeństwie, to podstawowe znaczenie ma tu akceptacja lub chociaż tolerancja ich stylu życia, w tym wzorów życia seksualnego. Wiele tu zależy od partnera erotycznego i otoczenia – bliższego i dalszego. Zwykle transwestyci nie są skłonni podjąć leczenia. Czasem zmuszają ich do odwiedzin u lekarza narastające przez lata konflikty z otoczeniem. (…)” „Dużą rolę odgrywa akceptacja lub tolerancja wzorów jego życia seksualnego przez partnera oraz wbudowanie ich w partnerstwo. (…)”

    „Ogromne znaczenie (…) może mieć dla harmonii partnerskiej i małżeńskiej akceptacja lub tolerancja pewnych nietypowych zachowań seksualnych (które nie muszą nikomu zagrażać ani być zbytnio uciążliwe). Zachowania te zresztą – przy ich akceptacji – mieszczą się w pojęciu normy partnerskiej. Praktyki seksualne odbywają się bowiem w postaci stosunków płciowych między dorosłymi ludźmi. Przebieranie się mężczyzn w strój kobiecy jest akceptowane przez kobietę i nie przeszkadza w osiągnięciu rozkoszy seksualnej. (…) W tym ujęciu skłonności transwestytyczne mogą być traktowane jedynie jako odchylenia seksualne utrudniające znalezienie odpowiedniego partnera, z którym można stworzyć harmonijny układ partnerski.(…)”

    „Trzeba koniecznie zaznaczyć, że nadal nie wiemy jaki jest charakter związku między przebieraniem się w ubiór płci odmiennej a podnieceniem seksualnym oraz rozkoszą seksualną (…)”


    Komentarz Redakcji:

    Prof. Kazimierz Imieliński oraz dr Stanisław Dulko są jednymi z pierwszych polskich badaczy, którzy poświęcili się badaniom zaburzeń identyfikacji i roli płciowej. Choć – niestety – skoncentrowali się głównie na fenomenie transseksualizmu, w swoich opracowaniach poruszają także tematykę innych zaburzeń, w tym – transwestytyzmu.

    Niestety wciąż jeszcze w publikacjach obu autorów możemy napotkać nieaktualne, nieprawdziwe, a przez to krzywdzące, informacje jakoby transwestytyzm służył rzekomo wyłącznie osiągnięciu zaspokojenia seksualnego. Możemy na przykład wyczytać, że „transwestytyzm polega na przebieraniu się w odzież odmiennej płci, co staje się źródłem rozkoszy seksualnej”, albo że „ubiór (…) stanowi dla transwestyty konieczną przesłankę, aby powstały warunki do uzyskania podniecenia i spełnienia funkcji seksualnych”. Mimo tych merytorycznych „potknięć”, w publikacjach znaleźć można wiele inspirujących treści, których fragmenty zostały zacytowane powyżej. Wszystkim zainteresowanym tematyką transpozycji płci można polecić obie w/w publikacje, by mogli zapoznać się z pełną treścią, a nie tylko z tendencyjnie wybranymi cytatami.
    xL


    Do artykułu dodano 38 komentarzy. Pokaż komentarze.



    Powrót do: Identyfikacja

  • Logowanie
    Nick:
    Hasło:

    Ankieta
    Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
    Trans-Fuzja
    Tęczówka
    Lambda
    KPH
    innej organizacji
    nie otrzymałem/am pomocy
    nie szukałem/am pomocy
    Skomentuj

    Wyniki ankiet
    Użytkownicy
    Zarejestrowanych: 8233
    On line: 32
    Zalogowani:
    Wyszukiwanie
    Myśl na tę chwilę
    Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą
    ks. Jan Twardowski

    Skórka
    Organizacje i grupy LGBT


    sekcja dla całego środowiska Trans

    całe środowisko Trans


    głównie Les/Gay

    Zaprzyjaźnione strony

    Crossdressing ogłoszenia



    Trans randki
    Trans rande
    Transgender dating
    Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl