close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Sobota, 2020-01-25

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 8363048, ilość odsłon: 65567686
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
Wiosenne Plenerowe Trans Party 2020 (4261)
2020.01.28 Katowice. Dyżur psychologa ODWOŁANY (844)
2020.01.21 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (45814)
2020.01.14 Katowice. Dyżur psychologa (45140)
Sylwester 2019/2020 w Tęczówce (6888)
„Casa Valentina” w Och-Teatr (15610)
2019.10.12 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (69764)
Sobota nad morzem. (22257)
Oczami Nowicjuszki (26642)
Do trzech razy sztuka czyli ... (27077)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (730697)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (627077)
Strony prywatne (397498)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (347736)
Zakupy za granicą (315434)
Wiązanie krawata (292381)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (256982)
Jaka fryzura? (256711)
Zakupy w Polsce (248590)
Zestawienie rozmiarów obuwia (242734)
...więcej...

Powrót do: Zjawiska

Metroseksualizm
Liczba wyświetleń: 14031


W skrócie:Jest do przesady zadbany, włosy stawia na żel, regularnie korzysta z solarium, nie stroni od manikiurzystki. Nieobce są mu modowe nowinki, a jeśli używa kosmetyków, to tylko najlepszych. Nowość naszych czasów, czyli mężczyzna metroseksualny.

Do artykułu dodano 38 komentarzy. Pokaż komentarze.
Pojęcie metroseksualny wykorzystał jako pierwszy angielski pisarz Mark Simpson. Używał tego określenia w znaczeniu negatywnym, dla określania „dandysa zakochanego w sobie i stylu życia jaki prowadzi”, żyjącego przeważnie w dużym mieście (przedrostek metro od metropolii). Określenie to szybko się przyjęło, ale dziś używane jest w znaczeniu pozytywnym, bo wskazuje na mężczyznę, który wyraźnie dba o swój zewnętrzny wygląd.

Jak wyglądają metroseksualni?

Uogólniając: bardzo często noszą dłuższe włosy (czasem farbowane), a jeśli krótkie, to perfekcyjnie przycięte i niejednokrotnie wzmocnione pianką lub lakierem, są wydepilowani, chodzą w obcisłych sweterkach albo koszulach wciętych w talii, czasem robią lekki niezauważalny makijaż, mają zadbane paznokcie (czasem nawet pomalowane), dbają o odpowiedni dobór detali. Lubią zakupy i eksperymenty ze swoją garderobą i fryzurą, mają wyszukany gust i ekstrawagancki sposób bycia. Ogólnie mówiąc są bardzo zadbani – to ich odróżnia od po prostu dbających o siebie, schludnych facetów. Pod względem troski o swoje ciało robią praktycznie niewiele mniej niż ich partnerki, a kto wie, w niektórych przypadkach może nawet i więcej.

Klasycznym przykładem mężczyzny metroseksualnego jest piłkarz David Beckham. Złośliwi twierdzą, że Beckham zmienia fryzury częściej niż niejeden mężczyzna skarpetki. Za metroseksualnych uważa się także m.in. Brada Pitta, Toma Cruise'a oraz Davida Bowie (ur. 1947 r.). Przykład tego ostatniego świadczy o tym, że metroseksualizm nie „dotyka” tylko, jak się powszechnie sądzi, młodych mężczyzn, coraz częściej modę tę podchwytują także dojrzali panowie. W Polsce zjawisko to obserwuje się od mniej więcej dwóch lat, w Europie od nieco dłuższego czasu (szczególnie we Włoszech).

Różne przyczyny

Trudno jednoznacznie określić, jaka jest przyczyna tego zjawiska: nowa moda zamierzona przez projektantów i specjalistów od marketingu, rzeczywista potrzeba tkwiąca w mężczyznach, niska samoocena i brak pewności siebie, czy jeszcze coś innego. Na pewno jednak zjawisku temu pomogła się rozwinąć powszechnie rosnąca akceptacja dla odmienności. Powoli zaczynają się zacierać stereotypy mówiące o tym, że dbać o siebie może i powinna tylko kobieta, a „prawdziwy” mężczyzna ma być permanentnie spoconym twardzielem i brutalem.

Metroseksualni nie wstydzą się biegać po sklepach odzieżowych, robić operacji plastycznych, korzystać z usług kosmetyczek i najlepszych fryzjerów. Jednak metroseksualizm to coś więcej niż samo dbanie o swoją ziemską powłokę, to także sposób bycia i życia oraz akceptacja kobiecego pierwiastka tkwiącego w naturze mężczyzny, emocjonalne otwarcie, czułość, delikatność. Metroseksualny mężczyzna jest jednak jednocześnie na tyle męski, że może sobie pozwolić na tego typu zachowania, wie kiedy trzeba być „mężczyzną”.

Koniec epoki macho?

W międzynarodowym badaniu Ipsos Trend Observer zjawisko metroseksualizmu zostało uznane za jeden z istotnych nowych trendów konsumenckich w roku 2004. Ipsos przeprowadził także badanie mające na celu poznanie tego trendu w Polsce.

Z danych zebranych w Polsce wynika, że rodzimi metroseksualiści są silni i stanowczy, ale też delikatni i opiekuńczy. Dbają o siebie, ale wymagają też więcej od kobiet. Nie narzekają, gdy kobieta spędza kilka godzin w centrum handlowym – potrafią to zrozumieć i robić tak samo. wymieniać z partnerką doświadczenia, jak o siebie dbać, a także nawzajem się dopingować. do kosmetyczki, manicurzystki i na solarium. Korzystają z wielu różnych kosmetyków. Są przy tym kulturalni i obyci w świecie, jak ludzie renesansu interesują się wszystkimi i wszystkim; uprawiają sporty, czytają, chodzą do kina i teatru; jedzą zdrowo, lubują się w dobrych markach, znają się na tym i na tamtym. Potrafią być silni i stanowczy, jednak nie wstydzą się manifestowania kobiecej strony swojej osobowości. Są delikatni, empatyczni i okazują uczucia. Słowem – są IDEALNI!

Metroseksualizm dotyczy zmiany sposobu myślenia i odczuwania, przeorganizowania hierarchii wartości, zmiany postaw i stylu życia. Jest trendem, a każdy trend składa się z pionierów (leading edge) i mniej „zaawansowanych” uczestników. Trend rozchodzi się w społeczeństwie jak koła na wodzie po wrzuceniu kamienia – im bliżej środka, tym silniej widać typowe dla trendu postawy i zachowania.

Społeczna akceptacja

W badaniu sondażowym Ipsos porównał niektóre postawy mężczyzn i kobiet wobec własnego wyglądu. Okazało się, że w wielu podstawowych kwestiach są one bardzo zbieżne. Odsetek mężczyzn, którzy traktują swoje ciało jako atut jest w Polsce niemal taki sam jak w przypadku kobiet (48% – mężczyźni, 47% – kobiety). Obie płcie w równym stopniu deklarują, ze ważne jest dla nich, aby ich ciało było sprawne i estetyczne. Dodatkowo, nieco ponad połowa badanych mężczyzn przyznaje, że stara się zawsze modnie ubierać (53% w porównaniu do 65% kobiet).

Pasuje do mnie:


Ciekawa okazała się także analiza postaw dotyczących akceptacji używania przez mężczyzn różnych produktów do pielęgnacji ciała. Wprawdzie nie dziwi fakt, że aż 83% z nich uważa, że wypada używać wody toaletowej, jednak kolejne pozycje nie są już tak oczywiste: używanie kremu do twarzy akceptuje 70% mężczyzn, a odżywki do włosów, balsamu do ciała czy żelu do układania włosów – 62%. Kobiety wykazały jeszcze większą akceptację dla mężczyzn używających kosmetyki. Jedynie w przypadku farb do włosów okazały się one być bardziej konserwatywne niż mężczyźni.

Czy Pana(i) zdaniem wypada, aby mężczyzna używał:


Wyniki sondażu pokazują, że mężczyznom tak samo jak kobietom zależy na własnym wyglądzie. To, że mężczyźni dbają o siebie i używają kosmetyków spotyka się z akceptacją społeczną. Można powiedzieć, że w Polsce panuje sprzyjający klimat dla zmian zachowań mężczyzn w dziedzinie dbania o swój wygląd.

Wiek XXI epoką mężczyzny metroidealnego? Niestety. Metroseksualny trend zawitał do Polski zaledwie dwa-trzy lata temu. Nic więc dziwnego, że metroideałów ciągle u nas jak na lekarstwo.

Źródła: www.wp.pl, www.po40.pl, www.demoskop.pl

xL

Opublikowane przez:

xL




Do artykułu dodano 38 komentarzy. Pokaż komentarze.



Powrót do: Zjawiska

Logowanie
Nick:
Hasło:

Ankieta
Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
Trans-Fuzja
Tęczówka
Lambda
KPH
innej organizacji
nie otrzymałem/am pomocy
nie szukałem/am pomocy
Skomentuj

Wyniki ankiet
Użytkownicy
Zarejestrowanych: 8476
On line: 45
Zalogowani:
Wyszukiwanie
Myśl na tę chwilę
Miłość: jedyna funkcja fizjologiczna, która zrobiła karierę
Julian Tuwim

Skórka
Organizacje i grupy LGBT


sekcja dla całego środowiska Trans

całe środowisko Trans


głównie Les/Gay

Zaprzyjaźnione strony

Crossdressing ogłoszenia



Trans randki
Trans rande
Transgender dating
Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl