close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Czwartek, 2019-11-14

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 8281088, ilość odsłon: 65273731
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
2019.11.05 Katowice. Dyżur psychologa (37697)
2019.10.29 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (38165)
„Casa Valentina” w Och-Teatr (8194)
2019.10.12 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (62301)
Sobota nad morzem. (14961)
Oczami Nowicjuszki (19153)
Do trzech razy sztuka czyli ... (19483)
Wiosenne Plenerowe Trans Party 2019 (33059)
Spostrzeżenia z życia transki (24595)
Trans Sylwester w Tęczówce (31178)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (718384)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (616988)
Strony prywatne (388726)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (339640)
Zakupy za granicą (306574)
Wiązanie krawata (284577)
Jaka fryzura? (248730)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (248574)
Zakupy w Polsce (239812)
Zestawienie rozmiarów obuwia (234865)
...więcej...

Powrót do: Literatura

„Dom dzienny, dom nocny”, Olga Tokarczuk
Liczba wyświetleń: 12925


W skrócie:Chciał „mieć własne piersi. Ciepłe i miękkie krągłości, [które] w pełni zastępują brak tej rzeczy między nogami.”

Do artykułu dodano 8 komentarzy. Pokaż komentarze.
Olga Tokarczuk (ur. W 1964 roku) jest jedną z najpopularniejszych polskich pisarek średniego pokolenia. Jej książki dwukrotnie znalazły się w ścisłym finale literackiej nagrody „Nike” (w 1998 roku powieść „Dom dzienny, dom nocny”, a w roku 2002 zbiór opowiadań „Gra na wielu bębenkach”) za każdym razem zwyciężając w plebiscycie czytelników.

Z naszego, że się tak wyrażę – transowego punktu widzenia – książki te są ciekawe z tego względu, że oprócz niewątpliwych walorów literackich poruszone są w nich problemy zamiany bądź przenikania się ról płciowych.

W „Domu dziennym...” wątek ten jest głównym motywem życia dwojga bohaterów: świętej Kummernis, zwanej również Wilgefortis – dziewicy, która według legendy nie chcąc wyjść za mąż za wybranego jej przez ojca kandydata – uprosiła Boga aby ten dał jej swą twarz – twarz mężczyzny, oraz Paschalisa, zakonnika żyjącego dwa wieki po śmierci Kummernis i pracującego nad spisaniem jej żywota.

„Kummernis urodziła się niedoskonała dla swojego ojca (...) czasem jednak niedoskonałość w świecie ludzi jest doskonałością w świecie Boga” – tak zaczyna się żywot świętej spisany przez Paschalisa. Kummernis była kobietą, która swoją nieprzeciętną urodę oraz odpowiadające jej piękno duchowe, postanowiła poświęcić Bogu i życiu zakonnemu. Ojciec jej jednak, chcąc zmusić córkę do zamążpójścia, wykradł ją z zakonu jeszcze przed uzyskaniem święceń. Pomimo to, pragnienie oddania się Bogu było u Wilgefortis tak wielkie, że uciekła z domu by przez trzy lata ukrywać się w górskiej pustelni, po czym powtórnie zamieszkała w klasztorze i bez wiedzy ojca, co w tamtych czasach było nie lada wyczynem, przyjęła święcenia. Ten, nie dając za wygraną, wykradł ją ponownie i zamknął w ciemnej komnacie bez jedzenia i bez picia. To właśnie wtedy Chrystus, dzięki modlitwom Kummernis, obdarzył ją swoją twarzą z brodą, co miało symbolizować utratę fizycznej atrakcyjności.

Paschalis, w swoim macierzystym klasztorze, był kochankiem starszego od siebie zakonnika – brata Celestyna. To właśnie dzięki niemu przyszły biograf miał zaszczyt odbywania comiesięcznego wyjazdu ze świeżym mięsem do sąsiedniego zakonu żeńskiego, w którym po raz pierwszy zetknął się z postacią świętej. Tam też, po ujrzeniu wiszącej na krzyżu kobiety, postanowił wyjawić matce przełożonej, że źle mu jest w męskim ciele. Matka przełożona pozwoliła młodemu mnichowi zostać w żeńskim klasztorze pod jednym wszakże warunkiem: spisze on żywot Kummernis.

Paschalis prośbę wykonał, a zakończenie żywota przezeń spisanego brzmi tak: „Proszę cię, kimkolwiek jesteś i czytasz te słowa, byś wspomniał na grzesznego Paschalisa, mnicha, który – jeśli Pan dałby mu możliwość wyboru – o wiele chętniej wybrałby ciało Kummernis (...) niźli wszelkie zaszczyty królestw.”

Paschalis z oczywistych względów nie miał możliwości realizacji swoich pragnień. Mógł je jedynie wizualizować, dokonywać swoistej transgresji tego co wyobrażone na to co rzeczywiste, co też dość często robił, choćby przy kontaktach seksualnych z bratem Celestynem – wyobrażając sobie że jest kobietą. Chciał „mieć własne piersi. Ciepłe i miękkie krągłości, [które] w pełni zastępują brak tej rzeczy między nogami. Czuć włosy opadające na plecy, słodki zapach własnej miękkiej skóry, słyszeć w uszach brzęk kolczyków...”

Po spisaniu żywotu Wilgefortis, Paschalis wyruszył do miasta Glatz, gdzie biskup, uprzednio zapoznawszy się z dziełem zakonnika miał starać się o beatyfikację późniejszej świętej. Kummernis według niego była jednak zbyt kontrowersyjną postacią by dostąpić zaszczytu kanonizacji. Po odrzuceniu prośby przez biskupa Paschalis wędrował po mieście przyglądając się kobietom i próbując naśladować ich gesty „jakby ćwiczył skomplikowane magiczne zaklęcie”. W pewnym momencie trafił w miejsce, w którym można było zaznać wszelkich cielesnych uciech. To właśnie tam spotkał prostytutki, a szaty jednej z nich założył na siebie: najpierw suknię, potem pończochy, a na koniec Katka, bo tak miała na imię dziewczyna, ułożyła mu włosy i podarowała na zawsze karminową wstążkę.

Ostatnim schronieniem Paschalisa była sekta Nożowników, gdzie nazwano go Brat – Siostra Ogień. Ideologia tej sekty zawierała w sobie elementy gnozy. Tam dowiedział się, że Bóg nie ma żadnej postaci i choć działa na oślep to mimo wszystko wie, co robi.

Według jednej wersji Paschalis zakończył życie popełniając samobójstwo, a według wersji drugiej chodził (i pewnie dalej chodzi) po świecie, głosząc prawdę o świętej Kummernis.

Oba wątki (Kummernis i Paschalisa) nie gloryfikują ani kobiecości ani męskości; jeśli już to androgynię. Pomimo to, dość dobrze zarysowana jest w nich koncepcja tego czym jest i jaką funkcję pełni w człowieku pierwiastek żeński. Otóż w historii Kummernis, jej kobiecość, a w szczególności jej uroda jest niejako wyzwaniem, odium, które spadło na nią i które przeszkadza jej w samorealizacji. Kummernis nie chce zostać mężczyzną, ona jedynie chce sama decydować swoim losie. Jedynym zaś na to sposobem jest maskulinizacja. Historia Kummernis jest więc raczej feministycznym oskarżeniem patriarchalnego świata niż opowieścią o tragedii transseksualnej świętej.

Całkiem inaczej jest w przypadku Paschalisa. Tu sprawa jest prosta, bowiem sam mnich mówi wprost, że czuje się i chce być kobietą. We współczesnej medycynie jego przypadek określony zostałby jednoznacznie jako przykład transseksualizmu. W ówczesnym, średniowiecznym świecie, Paschalisowi zostawał na realizację swojej kobiecości jedynie transwestytyzm.

Oprócz Paschalisa i Kummeris w „Domie dziennym...” występuje jeszcze jedna postać, której płeć nie jest jednoznacznie określona. Postacią tą jest niejaka(ki) Agni (przyjmijmy, że Agni, dla potrzeb stylistycznych, będzie określana końcówką żeńską – (przyp. Moja). Historia jej jest prosta. Oto pewna młoda małżonka dowiaduje się, że ma dość sporego guza na jajniku i od tego czasu przestaje sypiać ze swoim mężem. Któregoś dnia w jej domu pojawia się młody chłopak, który przedstawia się jako Agni. Zawiązuje się pomiędzy nimi romans. Kiedy kobieta znajduje się w szpitalu, jej mąż, który dotąd o Agni nic nie wiedział, również ją spotyka:

"Jak masz na imię?, zapytał, żeby cośkolwiek powiedzieć.
Agni, odpowiedziała.
"To pewnie od Agnieszki".
Nie zaprzeczyła...”

I o dziwo, mąż po raz pierwszy właśnie z Agni zdradza swoją żonę.

Na zakończenie chciałabym powiedzieć, że to co napisałam o książce Olgi Tokarczuk jest jedynie słabym cieniem tego, jak pięknym językiem autorka posługuje się dla oddania problemów dotyczących tożsamości płciowej czy – jak kto woli – poszukiwania tej tożsamości. W każdym razie gorąco zachęcam do przeczytania.

Autorka recenzji: Weronika Wilk


Do artykułu dodano 8 komentarzy. Pokaż komentarze.



Powrót do: Literatura

Logowanie
Nick:
Hasło:

Ankieta
Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
Trans-Fuzja
Tęczówka
Lambda
KPH
innej organizacji
nie otrzymałem/am pomocy
nie szukałem/am pomocy
Skomentuj

Wyniki ankiet
Użytkownicy
Zarejestrowanych: 8383
On line: 51
Zalogowani:
Wyszukiwanie
Myśl na tę chwilę
Jakoś to będzie, bo jeszcze tak nie było, żeby jakoś nie było
Jaroslav Hašek

Skórka
Organizacje i grupy LGBT


sekcja dla całego środowiska Trans

całe środowisko Trans


głównie Les/Gay

Zaprzyjaźnione strony

Crossdressing ogłoszenia



Trans randki
Trans rande
Transgender dating
Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl