close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Poniedziałek, 2018-11-19

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 7961056, ilość odsłon: 63967664
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
2018.11.24 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (2105)
2018.11.20 Katowice. Dyżur psychologa (4512)
2018.11.13 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (4745)
2018.09.7-9 - Plenerowe Trans Party (11612)
2018.11.24 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (28244)
2018.07.17 Katowice. Grupa wsparcia dla osób niedokonujących korekty (28733)
2018.07.10 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (49090)
Wiosenne Plenerowe Tras Party (17594)
2017.12.01 Katowice- Grupa Wsparcia dla Osób Transpłciowych (33446)
Madziulek - mój pierwszy raz (31677)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (664107)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (567587)
Strony prywatne (350677)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (302939)
Zakupy za granicą (265747)
Wiązanie krawata (248805)
Jaka fryzura? (212600)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (209844)
Zestawienie rozmiarów obuwia (199135)
Zakupy w Polsce (198297)
...więcej...

Powrót do: Sławni transi

Maria Komornicka
Liczba wyświetleń: 18983


W skrócie:Niechętna kobiecości, sama chciałaby – jak napisała w jednym ze swoich listów do matki – uchodzić przynajmniej za coś pośredniego. I tak rzeczywiście zrobiła.

Do artykułu dodano 1 komentarzy. Pokaż komentarze.
Zostały po niej dwa zdjęcia, trzy niewielkie książki (w tym jedna zbiorowa), rozproszone po czasopismach wiersze, opowiadania, dramaty, teksty krytyczne oraz gruby zeszyt wierszy pod tytułem „Xięga poezji idyllicznej”. Maria Komornicka – pisarka za życia całkowicie zapomniana, a wręcz pogrzebana, dziś bohaterka wspomnień, książek, sztuk teatralnych i prac naukowych.

Maria Jakubina Komornicka urodziła się 25 lipca 1876 roku w Grabowie nad Pilicą. Bardzo szybko, bo w wieku zaledwie szesnastu lat, zadebiutowała w „Gazecie Warszawskiej”, a dwa lata później wydała tomik opowiadań „Szkice”. W 1896 roku wydała zbiorową książkę pt. „Forpoczty”, a w 1900 tomik „Baśnie. Psamlodie”. W międzyczasie pisała do wielu czasopism, w tym do „Chimery”.

Już za czasów studiów Maria Komornicka czuła niemoc w związku z byciem kobietą. W swoim cyklu pt. „Raj młodzieży” wspominała o „szalonej trudności istnienia dla istoty rozwiniętej naszych czasów, gdy ma nieszczęście być kobietą”. Podczas studiów w Cambridge pogardzała angielskimi studentkami – jej zdaniem tylko udawały, że się emancypują. Pisała: „To doprawdy farsa, co się tu dzieje, żadna nie ma ognia w oczach, żadna nie ma determinacji, rektor nadal ma prawo aresztować każdą kobietę, którą spotka wieczorem samą na ulicy”.

W opublikowanej w 1902 roku prozie autobiograficznej „Biesy” Maria Komornicka pisała m.in. o społecznej izolacji, silnym poczuciu inności, głębokich, egzystencjalnych poszukiwaniach prawdziwej siebie, a także wyobcowaniu i niezrozumieniu wśród tych, którzy powinni być jej najbliżsi – ludzi. Mając świadomość, że przewyższa intelektualnie nie tylko wiele kobiet, ale i większość mężczyzn, Komornicka nie potrafiła odnaleźć się w kulturze, w której prawa mieli jedynie mężczyźni. Komornicka coraz częściej krytykowała kobiety. Wytykała ich płytkość, próżność, skłonność do pustych flirtów, sama chciałaby – jak napisała w jednym z listów do matki – uchodzić przynajmniej za coś pośredniego. I tak rzeczywiście zrobiła.

W roku 1907, w wieku 31 lat, Maria Komornicka przechodzi metamorfozę – pali damskie stroje, przywdziewa męskie spodnie, wyrywa sobie nawet zęby by uzyskać nowy kształt twarzy. Maria Komornicka ogłasza, że jest mężczyzną Twierdzi, iż jej prawdziwe imię i nazwisko brzmi Piotr Odmieniec Włast, przyjmuje więc wcielenie legendarnego założyciela rodu Dunin-Wąsowiczów, z którego pochodziła jej matka.

Piotr był przyjaznym i bardzo ciekawym rozmówcą, jedynym warunkiem było, aby zwracając się do niego zachowywać męską formę. Jan Lorentowicz wspominał Komornicką/Własta po latach: „Urody była miernej. Drobna, ubrana skromnie, wywierała wrażenie raczej młodego chłopca, co jeszcze bardziej podkreślały krótkie, po męsku ostrzyżone włosy, dość rzadkie w owych czasach u kobiet.”

Gdy tylko Komornicka zauważyła, iż jej inność nigdy nie będzie zaakceptowana, wpadła w pułapkę i weszła w rolę, którą społeczeństwo narzuca wszystkim tym, którzy do niego nie pasują – a mianowicie rolę wariatki, chorej, zdziwaczałej poetki, skrzywdzonej przez los nieszczęsnej istoty. Jej przeobrażenie próbowano tłumaczyć co najmniej na kilka sposobów: od suchych klinicznych diagnoz orzekających ciężką chorobę psychiczną, do niezwykle liberalnych teorii antypsychiatrycznych. Rzeczywistość była taka, że odmienność poetki usunęła ją poza nawias życia społecznego, doprowadziła Komornicką, a właściwie Piotra Odmieńca Własta, do totalnego wyobcowania i postępującego obłędu. Niepożądany lokator mieszkał w pokoiku na pierwszym piętrze, w części domu dobudowanej do starego grabowskiego dworu. Stamtąd słał listy do mieszkającej kilka kilometrów od Grabowa matki.

Co ciekawe, światy widziane oczami Marii Komornickiej i Piotra Własta są bardzo różne. Maria zdecydowała, że nie będzie mieć dzieci, a jej sztuka „Skrzywdzeni” prezentowała małżeństwo niczym wieczną walkę o władzę, nie brakowało tak drastycznych kwestii jak gwałt małżeński. Piotr natomiast doceniał w pełni macierzyństwo, a w jego twórczości nie brakowało namiętnych erotyków. Podobnie z kwestią praw kobiet. Dla Marii szczególnym ciosem było poznanie Anglii, która musiała wydawać się wcześniej emancypacyjnym rajem, a okazało się, że wiele zostało tam jeszcze do zrobienia, aby osiągnąć stan względnej równości; Piotr ze spokojem przyjmuje zmiany zachodzące w sytuacji kobiet, jest zresztą przekonany, że to raczej kwestia przyszłości.

Między badającymi życie Komornickiej nie ma zgody czym był jej akt przekraczania barier płci. Badaczka Maria Podraza-Kwiatkowska w tekście „Młodopolska femina” zwróciła uwagę na tkwiącą w Komornickiej chęć uwolnienia się od płci, a także konflikt z ojcem i silny bunt przeciw kulturze, w której dominują mężczyźni. Czy dziś po prostu poddałaby się operacji zmiany płci? Wówczas, gdy nie było takiej możliwości, przemiana musiała dokonać się tylko aktem woli. Największym przeciwnikiem takiej interpretacji jest Edward Boniecki, poruszający się wokół takich kategorii jak „płeć duchowa” i nie przyjmujący do wiadomości, że być może cała filozoficzna nadbudowa stworzona przez poetkę była wynikiem niemożności rozwiązania tej kwestii inaczej niż tylko w wymiarze kulturowym. Znaczące jest zresztą określenie „Odmieniec”, wybrane i dodane do nowego imienia i nazwiska.

Komornicka zmarła 8 marca 1949 roku w domu starców w Izabelinie. W mroźny marcowy dzień 1949 roku za skromnym konduktem żałobnym szły tylko dwie zakonnice oraz siostra Marii – Aniela.

Źródła: www.grupaphp.com, hum.uwb.edu.pl, www.innastrona.pl


Do artykułu dodano 1 komentarzy. Pokaż komentarze.



Powrót do: Sławni transi

Logowanie
Nick:
Hasło:

Ankieta
Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
Trans-Fuzja
Tęczówka
Lambda
KPH
innej organizacji
nie otrzymałem/am pomocy
nie szukałem/am pomocy
Skomentuj

Wyniki ankiet
Użytkownicy
Zarejestrowanych: 7947
On line: 36
Zalogowani:
Wyszukiwanie
Myśl na tę chwilę
Sumienie - to świadomość, że istnieje w człowieku trybunał wewnętrzny
Immanuel Kant

Skórka
Organizacje i grupy LGBT


sekcja dla całego środowiska Trans

całe środowisko Trans


głównie Les/Gay

Zaprzyjaźnione strony

Crossdressing ogłoszenia



Trans randki
Trans rande
Transgender dating
Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl